Przejdź do treści strony Przejdź do menu Przejdź do wyszukiwarki Przejdź do mapy biuletynu
Kontrast:
Rozmiar czcionki:
Odstępy:
Reset:
Lektor:

Procedura realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP w Publicznej Sportowej Szkole Podstawowej im. 5 im. Janusza Korczaka w Krapkowicach

Procedura realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP w Publicznej Sportowej Szkole Podstawowej im. 5 im. Janusza Korczaka w Krapkowicach

 

  1. Ustawa z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz.U. 2016 poz. 904) określająca zasady prowadzenia działań antyterrorystycznych oraz współpracy między organami właściwymi w zakresie prowadzenia tych działań.
  2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 25 lipca 2016r. w sprawie zakresu przedsięwzięć wykonywanych w poszczególnych stopniach alarmowych i stopniach alarmowych CRP (Dz.U. 2016 poz. 1101) określające szczegółowy zakres przedsięwzięć wykonywanych
    w ramach kompetencji ustawowych przez organy administracji publicznej ora
    z kierowników służb i instytucji właściwych w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w poszczególnych stopniach alarmowych.

I.Informacje ogólne

Stopnie alarmowe mogą być wprowadzane, zmieniane i odwoływane w drodze zarządzenia, w zależności od rodzaju zagrożenia zdarzeniem terrorystycznym, przez Prezesa Rady Ministrów, po zasięgnięciu opinii ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Szefa ABW, a w przypadkach niecierpiących zwłoki – przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, po zasięgnięciu opinii Szefa ABW, który będzie informował o tym niezwłocznie Prezesa Rady  Ministrów.

Stopnie alarmowe mogą zostać wprowadzone:

  • na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  • na obszarze jednej lub kilku jednostek podziału terytorialnego kraju;
  • na obszarze określonym w sposób inny niż przez odniesienie do jednostek podziału  terytorialnego kraju;
  • dla określonych obiektów jednostek organizacyjnych administracji publicznej,  prokuratury, sądów lub innych obiektów infrastruktury administracji publicznej lub  infrastruktury krytycznej;
  • w przypadku, gdy skutki zdarzenia o charakterze terrorystycznym mogą dotyczyć obywateli polskich przebywających za granicą Rzeczypospolitej Polskiej lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, innych niż placówki zagraniczne Rzeczypospolitej Polskiej, w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o służbie zagranicznej.

Rodzaje stopni alarmowych

W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym albo
w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni  alarmowych:

  1. pierwszy stopień alarmowy   -          stopień ALFA
  2. drugi stopień alarmowy         -          stopień BRAVO
  3. trzeci stopień alarmowy         -          stopień CHARLIE
  4. czwarty stopień alarmowy     -          stopień DELTA

W przypadku zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym dotyczącego systemów teleinformatycznych organów administracji publicznej lub systemów teleinformatycznych wchodzących w skład infrastruktury krytycznej albo w przypadku wystąpienia takiego zdarzenia można wprowadzić jeden z czterech stopni alarmowych CRP:

  1. pierwszy stopień alarmowy CRP       -          stopień ALFA-CRP
  2. drugi stopień alarmowy CRP             -          stopień BRAVO-CRP
  3. trzeci stopień alarmowy CRP            -          stopień CHARLIE-CRP
  4. czwarty stopień alarmowy CRP        -          stopień DELTA-CRP

Pierwszy stopień (ALFA) można wprowadzić w przypadku uzyskania informacji
o możliwości wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym, którego rodzaj i zakres jest trudny do przewidzenia.

Drugi stopień (BRAVO) można wprowadzić w przypadku zaistnienia zwiększonego
i przewidywalnego zagrożenia wystąpieniem zdarzenia o charakterze terrorystycznym, jednak  konkretny cel ataku nie został zidentyfikowany.

Trzeci stopień (CHARLIE) można wprowadzić w przypadku:

  1. wystąpienia zdarzenia potwierdzającego prawdopodobny cel ataku o charakterze terrorystycznym, godzącego w:
    • bezpieczeństwo lub porządek publiczny albo,
    • bezpieczeństwo Rzeczypospolitej Polskiej, albo,
    • bezpieczeństwo innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz  stwarzającego potencjalne zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej:
  2. uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu
    o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. uzyskania wiarygodnych i potwierdzonych informacji o planowanym zdarzeniu
    o charakterze terrorystycznym, którego skutki mogą dotyczyć obywateli polskich  przebywających za granicą lub instytucji polskich albo polskiej infrastruktury  mieszczących się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Czwarty stopień (DELTA) można wprowadzić w przypadku:

  1. wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym powodującego zagrożenie:
    • bezpieczeństwa lub porządku publicznego albo,
    • bezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, albo,
    • bezpieczeństwa innego państwa lub organizacji międzynarodowej oraz  stwarzającego zagrożenie dla Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia 
    o charakterze terrorystycznym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  3. gdy uzyskane informacje wskazują na zaawansowaną fazę przygotowań do zdarzenia 
    o charakterze terrorystycznym, które ma być wymierzone w obywateli polskich  przebywających za granicą lub w instytucje polskie albo polską infrastrukturę  mieszczące się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a zebrane informacje  wskazują jednocześnie na nieuchronność takiego zdarzenia.

Informacje uzupełniające:

  • Wyższy albo niższy stopień alarmowy i stopień alarmowy CRP mogą być wprowadzone
    z  pominięciem stopni pośrednich.
  • Stopnie mogą być wprowadzane rozdzielnie lub łącznie.
  • W przypadku wprowadzenia różnych stopni alarmowych i różnych stopni alarmowych CRP  należy wykonać zadania przewidziane dla stopnia wyższego.
  • Stopnie alarmowe i stopnie alarmowe CRP odwołuje się niezwłocznie po minimalizacji zagrożenia lub skutków zdarzenia będącego przesłanką do ich wprowadzenia.

II. W celu zapewnienia właściwej realizacji przedsięwzięć w ramach poszczególnych stopni alarmowych i stopni alarmowych CRP (dla zagrożeń w cyberprzestrzeni Rzeczypospolitej Polskiej) w PSSP 5 wprowadza się:

1) stałą gotowość do przeciwdziałania i minimalizacji skutków aktów terrorystycznych, utrzymywaną w przypadku braku informacji o możliwościach wystąpienia zagrożenia o charakterze terrorystycznym, albo

2) podwyższoną gotowość do przeciwdziałania i minimalizacji skutków aktów terrorystycznych, obowiązującą w sytuacji wprowadzenia jednego ze stopni alarmowych: ALFA, BRAVO, CHARLIE i DELTA lub stopni alarmowych CRP: ALFA-CRP, BRAVO-CRP, CHARLIE-CRP i DELTA-CRP, o których mowa w art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o działaniach antyterrorystycznych (Dz. U. poz. 904).

III. Przedsięwzięcia wykonywane w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w poszczególnych stopniach alarmowych

Po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego (stopień ALFA) należy w szczególności wykonać następujące zadania:

  1. prowadzić, w ramach realizacji zadań Dyrektora obiektu, wzmożoną kontrolę obiektów Szkoły, które potencjalnie mogą stać się celem zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
  2. zalecić podległemu personelowi informowanie odpowiednich służb w przypadku zauważenia: nieznanych pojazdów na terenie Szkoły, porzuconych paczek i bagaży lub jakichkolwiek innych oznak nietypowej działalności;
  3. informować podległy personel o konieczności zachowania zwiększonej czujności w stosunku do osób zachowujących się w sposób wzbudzający podejrzenia;
  4. zapewnić dostępność w trybie alarmowym członków personelu niezbędnych do wzmocnienia ochrony obiektów Szkoły;
  5. przeprowadzić kontrolę pojazdów wjeżdżających oraz osób wchodzących na teren obiektów Szkoły;
  6. sprawdzać, na zewnątrz i od wewnątrz, budynki będące w stałym użyciu w zakresie podejrzanych zachowań osób oraz w poszukiwaniu podejrzanych przedmiotów;
  7. sprawdzić działanie środków łączności wykorzystywanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa;
  8. dokonać, w ramach realizacji zadań administratorów obiektów, sprawdzenia działania instalacji alarmowych, przepustowości dróg ewakuacji oraz funkcjonowania systemów rejestracji obrazu;

Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego (stopień BRAVO) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:

  1. wprowadzić dodatkowe kontrole pojazdów, osób oraz budynków Szkoły w rejonach zagrożonych;
  2. sprawdzić funkcjonowanie zasilania awaryjnego;
  3. ostrzec społeczność Szkolną o możliwych formach zdarzenia o charakterze terrorystycznym;
  4. zapewnić dostępność w trybie alarmowym kierowniczej kadry Szkoły do wdrażania procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
  5. sprawdzić i wzmocnić ochronę ważnych obiektów Szkoły;
  6. wprowadzić zakaz wstępu do Szkoły osobom postronnym;
  7. sprawdzić system ochrony obiektów Szkoły (kamery, alarmy);
  8. wprowadzić kontrolę wszystkich przesyłek pocztowych kierowanych na adres Szkoły;
  9. zamknąć i zabezpieczyć nieużywane regularnie pomieszczenia w budynku Szkoły;
  10. dokonać przeglądu zapasów materiałowych i sprzętu (w tym dostępności środków i materiałów medycznych) w przypadku wystąpienia zdarzenia o charakterze terrorystycznym

Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego (stopień CHARLIE) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA lub BRAVO. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:

  1. wprowadzić dyżury kadry Szkoły odpowiedzialnej za wprowadzenie procedur działania na wypadek zdarzeń o charakterze terrorystycznym;
  2. sprawdzić dostępność obiektów wyznaczonych na zastępcze miejsca czasowego pobytu na wypadek ewakuacji ludności;
  3. ograniczyć do minimum liczbę miejsc ogólnodostępnych w obiektach i rejonach przyległych do obiektów Szkoły;
  4. wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ścisłą kontrolę osób przy wejściu do obiektów Szkoły i wjeździe pojazdów na teren Szkoły;
  5. ograniczyć możliwość parkowania pojazdów przy obiektach ochranianych Szkoły;
  6. wprowadzić dodatkowy całodobowy nadzór nad miejscami, które tego wymagają, a do tej pory były nieobjęte nadzorem;
  7. zapewnić ochronę środków transportu służbowego poza terenem Szkoły, wprowadzić kontrole pojazdu przed wejściem do niego i jego uruchomieniem.

Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego (stopień DELTA) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej został wprowadzony stopień ALFA, BRAVO lub CHARLIE. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:

  1. wprowadzić, w uzasadnionych przypadkach, ograniczenia komunikacyjne w rejonach zagrożonych Szkoły;
  2. przeprowadzić identyfikację wszystkich pojazdów znajdujących się na parkingach i w rejonach obiektów Szkoły, w uzasadnionych przypadkach nakazać ich relokację poza teren Szkoły;
  3. kontrolować wszystkie pojazdy wjeżdżające na teren obiektów Szkoły, oraz ich ładunek;
  4. kontrolować wszystkie wnoszone na teren obiektów Szkoły przedmioty, w tym walizki, torebki, paczki;
  5. przeprowadzać częste kontrole na zewnątrz budynków Szkoły i na parkingach;
  6. ograniczyć liczbę podróży służbowych osób zatrudnionych w Szkole i wizyt osób niezatrudnionych w Szkole.

 

IV. Przedsięwzięcia wykonywane w sprawach bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego w stopniach alarmowych CRP

Po wprowadzeniu pierwszego stopnia alarmowego CRP (stopień ALFA- CRP) należy wykonać w szczególności następujące zadania:  

  1. Wprowadzić wzmożone monitorowanie stanu bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego oraz:
  2. monitorować i weryfikować, czy nie doszło do naruszenia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej,
  3. sprawdzać dostępność usług elektronicznych,
  4. dokonywać, w razie potrzeby, zmian w dostępie do systemu;
  5. poinformować personel Szkoły o konieczności zachowania zwiększonej czujności
    w stosunku do stanów odbiegających od normy, w szczególności personel odpowiedzialny za bezpieczeństwo systemu;
  6. sprawdzić kanały łączności z innymi, właściwymi dla rodzaju stopnia alarmowego CRP, podmiotami biorącymi udział w reagowaniu kryzysowym, dokonać weryfikacji ustanowionych punktów kontaktowych z zespołami reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego;
  7. dokonać przeglądu stosowanych procedur oraz zadań związanych z wprowadzaniem stopni alarmowych CRP, w szczególności dokonać weryfikacji posiadanej kopii zapasowej systemu;
  8. sprawdzić aktualny stan bezpieczeństwa systemu i ocenić wpływ zagrożenia na bezpieczeństwo teleinformatyczne na podstawie bieżących informacji i prognoz wydarzeń;
  9. informować na bieżąco o efektach przeprowadzonych działań zespoły reagowania na incydenty bezpieczeństwa teleinformatycznego właściwe dla działania Szkoły.

Po wprowadzeniu drugiego stopnia alarmowego CRP (stopień BRAWO- CRP) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA- CRP. Ponadto należy:  

  1. zapewnić dostępność w trybie alarmowym personelu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo systemu;
  2. wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania Szkoły oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji sprawach bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego.

Po wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego CRP (stopień CHARLIE- CRP) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego i drugiego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA- CRP lub BRAWO- CRP. Ponadto należy wykonać
w szczególności następujące zadania:

  1. wprowadzić całodobowe dyżury administratorów systemów kluczowych dla funkcjonowania Szkoły oraz personelu uprawnionego do podejmowania decyzji sprawach bezpieczeństwa systemu teleinformatycznego;
  2. dokonać przeglądu dostępnych zasobów zapasowych pod względem możliwości ich wykorzystania w przypadku zaistnienia ataku;
  3. przygotować się do uruchomienia planów umożliwiających zachowanie ciągłości działania po wystąpieniu potencjalnego ataku, w tym:
  4. dokonać przeglądu i ewentualnego audytu planów awaryjnych oraz systemów,
  5. przygotować się do ograniczenia operacji na serwerach, w celu możliwości ich szybkiego i bezawaryjnego zamknięcia.  

Po wprowadzeniu czwartego stopnia alarmowego CRP (stopień DELTA- CRP) należy wykonać zadania wymienione dla pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia alarmowego CRP oraz kontynuować lub sprawdzić wykonanie tych zadań, jeżeli wcześniej był wprowadzony stopień ALFA- CRP, BRAWO- CRP lub CHARLIE- CRP. Ponadto należy wykonać w szczególności następujące zadania:

  1. uruchomić plany awaryjne lub plany ciągłości działania Szkoły w sytuacji awarii lub utraty ciągłości działania;
  2. stosownie do sytuacji przystąpić do realizacji procedur przywracania ciągłości działania.
  1. Podsumowanie

  1. Dyrektor Szkoły powinien podejmować wszelkie czynności zmierzające do fizycznej
    i technicznej ochrony obiektu, uniemożliwiające podkładanie w nim urządzeń wybuchowych. 
  2. Dyrektor Szkoły powinien na bieżąco organizować szkolenie pracowników Szkoły, uczniów i personelu korzystającego z budynku  w zakresie stosowania powyższych zasad oraz prowadzenia ewakuacji, a także posiadać aktualny Plan obiektu zawierający informację
    o rozmieszczeniu punktów newralgicznych, takich jak: węzły gazowe, energetyczne, wodne oraz inne w zależności od przeznaczenia obiektu, który udostępnia na żądanie policjanta zarządzającego czynnościami. Policja, w miarę możliwości, udziela pomocy w realizacji szkolenia. 
  3. Należy zapewnić bieżące monitorowanie wiadomości przekazywanych na adresy poczty elektronicznej Szkoły, podawane do publicznej wiadomości jako adresy kontaktowe, pod kątem ewentualnego wpływu informacji o zagrożeniach dla  budynku Szkoły.  
  4. Z treścią powyższych „Procedur postępowania” należy zapoznać jak najszersze grono osób. Decyzję w tym względzie podejmuje indywidualnie Dyrektor Szkoły.