- Menu przedmiotowe
- Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw
Sposoby przyjmowania i załatwiania spraw
Godziny pracy sekretariatu od 7.00 do 15.00
Załącznik nr 1 do Zarządzenia Dyrektora nr 8/2017/2018
z dnia 6 grudnia 2017
Regulamin przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków
w Publicznej Sportowej Szkole Podstawowej nr 5 w Krapkowicach
Podstawa prawna:
- Ustawa z dn. 14 czerwca 1960r.-Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity: Dz.U.z 2013 r., poz. 235 ).
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dn. 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r., Nr 5, poz.46).
Rozdział I
Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
1. 1. Wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez:
- dyrektora szkoły – w każdy wtorek w godzinach od 12ºº do 14 ºº;
- wicedyrektora- w każdą środę od 800 do 1100;
- pracowników sekretariatu wyznaczonych przez dyrektora szkoły – codziennie w godzinach pracy sekretariatu .
2. Skargi mogą być wnoszone:
- pisemnie;
- elektroniczną skrzynką podawczą;
- ustnie do protokołu – zał. 1 lub zał. 2.
- Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek potwierdza złożenie skargi/wniosku, jeżeli osoba je wnosząca zażąda potwierdzenia.
- Pracownik przyjmujący skargę/ wniosek obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie dyrektorowi.
- W szkole prowadzi się Rejestr skarg i wniosków wg wzoru – zał. 3. Rejestr skarg i wniosków przechowuje się w sekretariacie szkoły. Rejestr skarg i wniosków posiada następujące rubryki:
- liczba porządkowa;
- data wpływu skargi/wniosku;
- data rejestrowania skargi/wniosku;
- adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek;
- informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek;
- termin załatwienia skargi/wniosku;
- imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku;
- data rozpatrzenia;
- krótka informacja o sposobie załatwiania sprawy
- Do rejestru nie wpisuje się skarg i wniosków, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego- anonimy.
- Do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości szkoły.
- Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.
Rozdział II
Kwalifikowanie skarg i wniosków
2. 1. Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje dyrektor.
Każda sprawa zakwalifikowana przez dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.
- Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.
- Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji szkoły, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji szkoły.
- Skargi/wnioski anonimowe pozostają bez rozpoznania.
Rozdział III
Rozpatrywanie skarg i wniosków
3. 1. Pracownik upoważniony do rozpatrywania skarg/wniosków jest zobowiązany przestrzegać następującej kolejności działań:
- przyjęcie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku;
- analiza treści skargi/wniosku;
- określenie i wyszczególnienie zarzutów;
- w przypadku, gdy z treści skargi/wniosku nie można ustalić jej przedmiotu – wezwać skarżącego do złożenia wyjaśnienia lub uzupełnienia w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania;
- przeanalizowanie zarzutów w aspekcie prawnym;
- zaplanowanie trybu działań / czynności postępowania wyjaśniającego, w tym:
- ustalenie źródeł informacji, trybu i form ich zbierania,
- ustalenie wykazu dokumentów przewidzianych do kontroli, badania,
- przygotowanie narzędzi wspomagających wyjaśnienie sprawy, np. ankiet, listy pytań, kwestionariusza wywiadu, arkusza diagnostycznego, itp.,
- przypadku braku możliwości załatwienia skargi/wniosku w określonym terminie przygotować zawiadomienie o przedłużeniu okresu rozpatrywania skargi/wniosku wraz z podaniem przyczyny i planowanego terminy zakończenia;
- analiza zebranych materiałów w postępowaniu wyjaśniającym, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie się do stanu prawnego i zasadności zarzutów;
- opracowanie projektu odpowiedzi na skargę/ wniosek;
- sformułowanie wniosków do dalszej pracy celem poprawy wskazanego obszaru pracy szkoły, w przypadku, gdy skarga / wniosek były zasadne.
3. 2. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następują dokumentację:
- oryginał skargi/wniosku;
- notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego- zał. 4;
- materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku;
- odpowiedź do skarżącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem;
- inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.
3. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:
- oznaczenie organu, od którego pochodzi,
- wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,
- imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.
4. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w sekretariacie szkoły.
Rozdział IV
Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
4. 1. Z Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.
2. Skargę/wniosek rozpatruje się:
- do czternastu dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;
- do miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;
- do dwóch miesięcy gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.
3. Do siedmiu dni należy:
- przesłać skargę/wniosek do właściwego organu z powiadomieniem wnoszącego lub zwrócić ją wnoszącemu ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;
- przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwy jest organ wymiaru sprawiedliwości;
- przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów;
- przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia;
- zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;
- udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.
Załączniki:
zał. 1 Protokół przyjęcia skargi ustnej.pdf (388,04KB)
zał. 2 Protokół przyjęcia skargi ustnej z potwierdzeniem.pdf (373,00KB)
zał. 3 Wzór rejestru skarg i wniosków.pdf (229,57KB)
zał. 4 Notatka służbowa.pdf (378,19KB)
zał. 5 Imienny wykaz osób uprawnionych do rozpatrywania skarg i wniosków.pdf (302,63KB)